Ziņojumapmaiņa: ko drīkst un ko nedrīkst darīt OUCH! 03/2024
Pārskats
Ziņojumapmaiņa ir galvenais saziņas veids gan mūsu personīgajā, gan profesionālajā dzīvē. Tomēr diezgan bieži paši sev varam būt ļaunākie ienaidnieki, ja runa ir par drošu un nekaitīgu ziņojumu sūtīšanu. Uzziniet, kādas ir visbiežāk pieļautās kļūdas un kā tās nepieļaut ikdienā.
Automātiska aizpildīšana
Automātiskā aizpildīšana ir ierasta funkcija daudzās ziņojumapmaiņas lietotnēs. Ierakstot tās personas vārdu, kurai vēlaties nosūtīt ziņojumu, lietotne var automātiski atlasīt personu. Šī funkcija var radīt kļūdas, īpaši, ja vairākām kontaktpersonām ir līdzīgi vārdi. Piemēram, iespējams, plānojat nosūtīt sensitīvu ziņu kolēģim, bet tā vietā nejauši nosūtāt ziņojumu savas meitas trenerim, kuram ir ļoti līdzīgs vārds. Pirms nospiežat “Sūtīt”, vienmēr pārbaudiet divreiz pilno tās personas vārdu, kurai plānojat nosūtīt ziņojumu.
Atbildēšana uz grupas ziņojumiem
Grupu tērzēšana ir vēl viena izplatīta funkcija, taču, pirms atbildat, pārliecinieties, ka esat informēts par visiem grupas dalībniekiem, kuri piedalās šajā saziņā. Atbildot visai grupai, jums ir jābūt pārliecinātam, ka jūsu atbilde ir piemērota visiem šīs grupas dalībniekiem. Vēl viena bieži sastopama kļūda ‒ nejauši atbildēt visai grupai, nevis konkrētai personai. Nesteidzieties atbildēt: Pirms nospiežat pogu “Sūtīt”, pārbaudiet divreiz.
Emocijas
Nesūtiet ziņojumus, ja esat dusmīgs, satraukts vai emocionāli uzlādēts. Šāds ziņojums turpmāk var nodarīt jums daudz lielāku kaitējumu, iespējams, pat zaudējot draudzību vai darbu. Tā vietā veltiet brīdi sev un mierīgi sakārtojiet domas. Ja jums ir jāpārvar neapmierinātība, atveriet jaunu ziņu bez izvēlēta saņēmēja, ierakstiet tieši to, ko jūtat, un pēc tam novērsieties no ierīces. Varbūt pagatavojiet tasi tējas vai dodieties pastaigā. Kad atgriezīsities, izdzēsiet ziņojumu un sāciet no jauna. Visticamāk, pēc tam jums būs daudz mierīgāks un skaidrāks prāts. Apsveriet tiešu saziņu pa tālruni vai klātienē, lai saruna būtu efektīvāka. Cilvēkiem var būt grūti nolasīt jūsu toni un nodomu, izmantojot tikai ziņojumus.
Privātums
Tradicionālajai īsziņu sūtīšanai trūkst stingras privātuma aizsardzības; pēc nosūtīšanas zaudējat kontroli pār ziņojumu. Ziņojumus var pārsūtīt, publiskot, kopīgot kā ekrānuzņēmumu vai izpaust tiesas rīkojumu dēļ. Ja vēlaties sazināties privāti, piezvaniet konkrētajam cilvēkam. Visbeidzot, ja ziņojumapmaiņai izmantojat savu darba ierīci, ņemiet vērā, ka jūsu darba devējam var būt tiesības uzraudzīt un, iespējams, lasīt ziņojumus darba ierīcēs.
Ļaunprātīgi ziņojumi
Tāpat kā ar e-pastu, arī ar ziņojumiem kiberuzbrucēji mēģina apmānīt, apmuļķot vai apkrāpt. Šajos ziņojumos var būt iekļautas ļaunprātīgas saites (viņi vēlas, lai tās tiktu atvērtas), lūgums izpaust personisku informāciju vai piezvanīt uz noteiktu tālruņa numuru. Vai esat kādreiz saņēmuši neparastu īsziņu, kurā ir tikai teksts “Sveiki”, un vai esat aizdomājušies, kas ar to ir domāts? Tas ir kiberuzbrucējs, kurš cenšas uzsākt ar jums sarunu, un bieži vien tas ir tā sauktā romantiskā krāpšanas veida sākums. Ja savā ierīcē saņemat neparastas vai aizdomīgas īsziņas, vienkārši izdzēsiet tās. Turklāt, tāpat kā tas ir arī e-pasta gadījumā, ir iespējams viltot īsziņas avotu. Pirms atklājat jebkādu personisku informāciju, pārliecinieties, ka zināt tās personas identitāti, kurai sūtāt īsziņu, jo īpaši, ja neesat ierosinājis sarunu. Varat arī bloķēt nevēlamus vai aizdomīgus tālruņa numurus vai kontus, kas mēģina jums sūtīt īsziņas.
Droša ziņojumapmaiņa
Pārliecinieties, ka neatkarīgi no tā, kādu ziņojumapmaiņas lietotni izmantojat, tā ir aktuāla un atjaunināta, nodrošinot, ka tajā ir jaunākās drošības funkcijas. Lai uzlabotu drošību un konfidencialitāti, apsveriet īpašas drošas ziņojumapmaiņas lietotnes, piemēram, Signal.
Viesredaktors
Mišela Tomasiča (Michele Tomasic), Women in Cybersecurity (WiCyS) jeb “Sievietes kiberdrošībā” direktores vietniece, ir līdere, kura apņēmusies veicināt sieviešu iesaisti kiberdrošības jomā. Viņai ir plaša pieredze cilvēku un operatīvās vadības jomā, un viņa izmanto zināšanas, lai veicinātu iekļautību, daudzveidību un sniegtu vairāk iespēju sievietēm kiberdrošības jomā.
Pārskats
Ziņojumapmaiņa ir galvenais saziņas veids gan mūsu personīgajā, gan profesionālajā dzīvē. Tomēr diezgan bieži paši sev varam būt ļaunākie ienaidnieki, ja runa ir par drošu un nekaitīgu ziņojumu sūtīšanu. Uzziniet, kādas ir visbiežāk pieļautās kļūdas un kā tās nepieļaut ikdienā.
Automātiska aizpildīšana
Automātiskā aizpildīšana ir ierasta funkcija daudzās ziņojumapmaiņas lietotnēs. Ierakstot tās personas vārdu, kurai vēlaties nosūtīt ziņojumu, lietotne var automātiski atlasīt personu. Šī funkcija var radīt kļūdas, īpaši, ja vairākām kontaktpersonām ir līdzīgi vārdi. Piemēram, iespējams, plānojat nosūtīt sensitīvu ziņu kolēģim, bet tā vietā nejauši nosūtāt ziņojumu savas meitas trenerim, kuram ir ļoti līdzīgs vārds. Pirms nospiežat “Sūtīt”, vienmēr pārbaudiet divreiz pilno tās personas vārdu, kurai plānojat nosūtīt ziņojumu.
Atbildēšana uz grupas ziņojumiem
Grupu tērzēšana ir vēl viena izplatīta funkcija, taču, pirms atbildat, pārliecinieties, ka esat informēts par visiem grupas dalībniekiem, kuri piedalās šajā saziņā. Atbildot visai grupai, jums ir jābūt pārliecinātam, ka jūsu atbilde ir piemērota visiem šīs grupas dalībniekiem. Vēl viena bieži sastopama kļūda ‒ nejauši atbildēt visai grupai, nevis konkrētai personai. Nesteidzieties atbildēt: Pirms nospiežat pogu “Sūtīt”, pārbaudiet divreiz.
Emocijas
Nesūtiet ziņojumus, ja esat dusmīgs, satraukts vai emocionāli uzlādēts. Šāds ziņojums turpmāk var nodarīt jums daudz lielāku kaitējumu, iespējams, pat zaudējot draudzību vai darbu. Tā vietā veltiet brīdi sev un mierīgi sakārtojiet domas. Ja jums ir jāpārvar neapmierinātība, atveriet jaunu ziņu bez izvēlēta saņēmēja, ierakstiet tieši to, ko jūtat, un pēc tam novērsieties no ierīces. Varbūt pagatavojiet tasi tējas vai dodieties pastaigā. Kad atgriezīsities, izdzēsiet ziņojumu un sāciet no jauna. Visticamāk, pēc tam jums būs daudz mierīgāks un skaidrāks prāts. Apsveriet tiešu saziņu pa tālruni vai klātienē, lai saruna būtu efektīvāka. Cilvēkiem var būt grūti nolasīt jūsu toni un nodomu, izmantojot tikai ziņojumus.
Privātums
Tradicionālajai īsziņu sūtīšanai trūkst stingras privātuma aizsardzības; pēc nosūtīšanas zaudējat kontroli pār ziņojumu. Ziņojumus var pārsūtīt, publiskot, kopīgot kā ekrānuzņēmumu vai izpaust tiesas rīkojumu dēļ. Ja vēlaties sazināties privāti, piezvaniet konkrētajam cilvēkam. Visbeidzot, ja ziņojumapmaiņai izmantojat savu darba ierīci, ņemiet vērā, ka jūsu darba devējam var būt tiesības uzraudzīt un, iespējams, lasīt ziņojumus darba ierīcēs.
Ļaunprātīgi ziņojumi
Tāpat kā ar e-pastu, arī ar ziņojumiem kiberuzbrucēji mēģina apmānīt, apmuļķot vai apkrāpt. Šajos ziņojumos var būt iekļautas ļaunprātīgas saites (viņi vēlas, lai tās tiktu atvērtas), lūgums izpaust personisku informāciju vai piezvanīt uz noteiktu tālruņa numuru. Vai esat kādreiz saņēmuši neparastu īsziņu, kurā ir tikai teksts “Sveiki”, un vai esat aizdomājušies, kas ar to ir domāts? Tas ir kiberuzbrucējs, kurš cenšas uzsākt ar jums sarunu, un bieži vien tas ir tā sauktā romantiskā krāpšanas veida sākums. Ja savā ierīcē saņemat neparastas vai aizdomīgas īsziņas, vienkārši izdzēsiet tās. Turklāt, tāpat kā tas ir arī e-pasta gadījumā, ir iespējams viltot īsziņas avotu. Pirms atklājat jebkādu personisku informāciju, pārliecinieties, ka zināt tās personas identitāti, kurai sūtāt īsziņu, jo īpaši, ja neesat ierosinājis sarunu. Varat arī bloķēt nevēlamus vai aizdomīgus tālruņa numurus vai kontus, kas mēģina jums sūtīt īsziņas.
Droša ziņojumapmaiņa
Pārliecinieties, ka neatkarīgi no tā, kādu ziņojumapmaiņas lietotni izmantojat, tā ir aktuāla un atjaunināta, nodrošinot, ka tajā ir jaunākās drošības funkcijas. Lai uzlabotu drošību un konfidencialitāti, apsveriet īpašas drošas ziņojumapmaiņas lietotnes, piemēram, Signal.
Viesredaktors
Mišela Tomasiča (Michele Tomasic), Women in Cybersecurity (WiCyS) jeb “Sievietes kiberdrošībā” direktores vietniece, ir līdere, kura apņēmusies veicināt sieviešu iesaisti kiberdrošības jomā. Viņai ir plaša pieredze cilvēku un operatīvās vadības jomā, un viņa izmanto zināšanas, lai veicinātu iekļautību, daudzveidību un sniegtu vairāk iespēju sievietēm kiberdrošības jomā.
Marta OUCH! (PDF)
Visas iepriekšējās ziņu lapas orģinālvalodās pieejamas:
https://www.sans.org/security-awareness-training/ouch-newsletter
Resursi
Mobilo ierīču pasargāšana: https://www.esidross.lv/2021/07/20/mobilo-iericu-aizsardziba-ouch-07-2021/
Atbrīvošanās no mobilajām ierīcēm: https://www.esidross.lv/2022/12/27/atbrivosanas-no-mobilas-ierices-ouch-12-2022/
Izvairieties no visbiežāk sastopamajām kļūdām, sūtot e-pastus: https://www.esidross.lv/2021/10/22/izvairieties-no-visbiezak-sastopamajam-e-pasta-kludam-ouch-10-2021/
Signal: https://signal.org