Lai cik droši jūs šķietami arī justos,
tieši tāpat kā vadot automašīnu, agrāk vai vēlāk var notikt negadījums.
Zemāk ir ieteikumi, kā noteikt, vai jūs kāds ir uzlauzis, un ja tas tā
ir noticis, ko darīt tādā gadījumā? Jo ātrāk jūs atklāsiet, ka ir
noticis kas nelāgs, jo lielāka iespēja ir atrisināt problēmu.
Pazīmes, ka jūs esat uzlauzts:
- Jūsu antivīrusa programma ziņo par
sistēmas infekciju. Pārliecinieties, ka tā ir tiešām jūsu programma, kas
ģenerē paziņojumus, nevis kādas mājas lapas uzlecošais logs, kas mēģina
jūs apmānīt, lai jūs instalētu programmu vai pazvanītu uz krāpniecības
telefona numuru. Neziniet kā pārliecināties? Atveriet savu antivīrusa
programmu.
- Uzlecošais logs jums paziņo, ka datora faili ir šifrēti un pieprasa izpirkuma maksu, lai tos atgūtu.
- Jūsu interneta pārlūks atver mājas lapas, ko neesat gribējis atvērt.
- Jūsu datora lietotnes nepārtraukti
pārstāj darboties vai “uzkaras”, parādās jaunas programmu ikonas vai
atveras dīvaini programmu logi.
- Jūsu parole nedarbojas, lai arī jūs esat pārliecināts, ka ievadījāt to pareizi.
- Draugi vaicā, kādēļ jūs viņiem sūtat e-pastus, bet jūs droši zināt, ka neesat šādus e-pastus sūtījis.
- Bankas izdrukā parādās izdevumi, ko jūs neesat veicis.
Kā rīkoties?
Ja jums ir aizdomas par to, ka esat
kļuvis par hakeru upuri, - nevilcinieties, bet tā vietā rīkojieties!. Ja
problēma ir saistīta ar darbu, nemēģiniet to atrisināt paša spēkiem,
bet ziņojiet atbildīgajām personām. Ja tas ir privātais konts vai
sistēma, zemāk ir daži ieteikumi, ko jūs varat darīt, lai ierobežotu
nodarīto ļaunumu.
- Nomainiet paroles: ne
tikai paroles datorā vai mobilajā ierīcē, bet paroles visiem saviem
tiešsaistes kontiem. Neizmantojiet paroļu maiņai inficētu datoru,
izmantojiet tādu, par kura drošību esat pārliecināts. Sāciet ar
svarīgākajiem kontiem. Ja nevarat atcerēties paroles, izmantojiet paroļu
pārvaldnieku.
- Finanses: Ja
problēmas saistītas ar norēķinu karti vai bankas kontu, sazinieties ar
jūsu banku vai citu finanšu pakalpojumu sniedzēju. Izmantojiet drošu un
uzticamu telefona numuru, piemēram, to, kas norādīts uz jūsu norēķinu
kartes vai jūsu konta pārskatā, vai apmeklējiet bankas mājas lapu no
uzticama datora. Papildus apsveriet domu nobloķēt bankas kartes.
- Antivīruss: Ja
antivīrusa programma jūs informē par inficētu failu, sekojiet tās
norādēm. Vairums šādu programmu dod lietotājiem ieteikumus, kā rīkoties
inficēta faila gadījumā.
- Pārinstalēšana: Ja
nav iespējams salabot inficēto datoru, vai jūs vēlaties būt
pārliecināts, ka sistēma ir droša, pārinstalējat operētājsistēmu.
Rezerves kopijas izmantojiet tikai personīgo failu atgūšanai, nevis
sistēmas instalēšanai. Ja neesat pārliecināts, kā veikt sistēmas
pārinstalēšanu, izvēlieties profesionālu palīdzību. Vai arī, ja dators
ir vecs, izvērtējat iespējas iegādāties jaunu. Visbeidzot, kad esat
atjaunojis sistēmu, pārliecinieties, vai tajā ir uzstādīti jaunākie
programmatūras atjauninājumi un vai ir ieslēgta automātiskā
atjaunināšana, ja šāda opcija tiek piedāvāta.
- Rezerves kopijas: viens
no svarīgākajiem aizsardzības pasākumiem ir iepriekšēja sagatavošanās
ar regulāru rezerves kopiju veidošanu. Ir risinājumi, kas veido rezerves
kopijas katru dienu vai pat katru stundu. Neatkarīgi no tā, kādu
risinājumu izvēlaties, regulāri pārbaudiet, vai tiešām spējat atjaunot
failus no rezerves kopijām. Bieži vien rezerves kopijas ir vienīgā
iespēja atjaunot failus pēc hakeru uzbrukuma.
- Tiesībsargājošās iestādes: Ja
jūtaties jebkādā veidā apdraudēts, paziņojiet par incidentu
tiesībaizsardzības iestādēm. Valsts policijai, piemēram, ir izveidota
mājas lapa www.manadrosiba.lv
Viesredaktors
Dr. Johannes Ullrich (@johullrich)
ir SANS Tehnoloģiju institūta Pētniecības Dekāns, SANS „Internet Storm
Center” direktors un SANS partneris. Viņš ir izveidojis DShield -
sensoru sadarbības tīklu, un vada ikdienas “Internet Storm Center”
drošības ziņu podkāstu.
Novembra OUCH! (PDF)
Visas 2018. gada ziņu lapas orģinālvalodās pieejamas:
https://www.sans.org/newsletters/ouch/
Resursi
Rezerves kopijas: https://www.esidross.lv/2017/08/08/rezerves-kopijas-un-atgusana/
Paroļu frāzes: https://www.esidross.lv/2017/04/18/parolu-frazes/
Paroļu pārvaldnieki: https://www.esidross.lv/2017/09/19/parolu-parvaldnieki-3/
Kas ir ļaunatūra: https://www.esidross.lv/2018/06/18/staties-preti-launaturai/
Digitālās drošības alianse: http://www.e-drosiba.lv/
Lai cik droši jūs šķietami arī justos, tieši tāpat kā vadot automašīnu, agrāk vai vēlāk var notikt negadījums. Zemāk ir ieteikumi, kā noteikt, vai jūs kāds ir uzlauzis, un ja tas tā ir noticis, ko darīt tādā gadījumā? Jo ātrāk jūs atklāsiet, ka ir noticis kas nelāgs, jo lielāka iespēja ir atrisināt problēmu.
Pazīmes, ka jūs esat uzlauzts:
Kā rīkoties?
Ja jums ir aizdomas par to, ka esat kļuvis par hakeru upuri, - nevilcinieties, bet tā vietā rīkojieties!. Ja problēma ir saistīta ar darbu, nemēģiniet to atrisināt paša spēkiem, bet ziņojiet atbildīgajām personām. Ja tas ir privātais konts vai sistēma, zemāk ir daži ieteikumi, ko jūs varat darīt, lai ierobežotu nodarīto ļaunumu.
Viesredaktors
Dr. Johannes Ullrich (@johullrich) ir SANS Tehnoloģiju institūta Pētniecības Dekāns, SANS „Internet Storm Center” direktors un SANS partneris. Viņš ir izveidojis DShield - sensoru sadarbības tīklu, un vada ikdienas “Internet Storm Center” drošības ziņu podkāstu.
Novembra OUCH! (PDF)
Visas 2018. gada ziņu lapas orģinālvalodās pieejamas:
https://www.sans.org/newsletters/ouch/
Resursi
Rezerves kopijas: https://www.esidross.lv/2017/08/08/rezerves-kopijas-un-atgusana/
Paroļu frāzes: https://www.esidross.lv/2017/04/18/parolu-frazes/
Paroļu pārvaldnieki: https://www.esidross.lv/2017/09/19/parolu-parvaldnieki-3/
Kas ir ļaunatūra: https://www.esidross.lv/2018/06/18/staties-preti-launaturai/
Digitālās drošības alianse: http://www.e-drosiba.lv/